Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van miloumichelle - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van miloumichelle - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Door: Milou

07 November 2017 | Thailand, Chiang Mai

Chiang Mai!!

Zaterdag 4 november, na een laatste maaltijd in Ayutthaya nemen we om 21:07 de nachttrein naar Chiang Mai! Waar we zondag rond 8:40 in de ochtend zouden aan moeten komen. Helaas had de trein een half uur vertraging en hebben we ‘s nachts nog ergens stil gestaan waardoor we pas rond 10:00 op het station van Chiang Mai aankwamen.
Over de nachttrein kan ik eigenlijk heel kort zijn. We hadden allebei de verwachting dat het gezellig zou zijn, beetje kletsen en borrelen maar helaas waren bijna alle groene gordijntjes al dicht toen we in de trein stapten. Wij zijn nog maar even samen gaan zitten op het bed van Michelle en hebben even muziek geluisterd. Ik sliep op het bovenste bed waar ik rond 23:30 ben gaan liggen. Het bed was zo krap dat ik eigenlijk maar in 1 houding kon liggen en het felle licht wilde niet uit waardoor ik constant in de spot ligt lag. Michelle heeft heerlijk geslapen, ik misschien 2 uurtjes. Een hele ervaring rijker, maar ik pak straks lekker het vliegtuig richting het zuiden.
Aangekomen in Chiang Mai stonden op het station allemaal taxi’s en tuktuk’s te wachten. Omdat we weinig zin hadden om te zoeken naar ons hostel ‘Like Home’ maar gewoon een tuktuk voor €3,90 genomen. We slapen de eerste twee nachten bij Nuy en haar Duitse vriend. Nuy vertelde ons dat we niet te veel van de kamer moesten verwachten maar dat deden we ook niet voor €3 per persoon per nacht. Prachtige gele muren en een beschimmeld plafond. Maar er is airco en tot zover slaapt het prima!

Zondag 5 november; hebben we niet veel meer gedaan, we hebben een Thaise massage gehad nog geen €8 voor een heel uur. Ook dit is niet aan ons besteed en de masseuse van Michelle had het drukker met haar telefoon dan met de massage. Na de massage hebben we wat voor ons hostel gehangen, bier gedronken en daarna hebben we ons om gekleed om naar de Sunday Night Market te gaan. We hebben afgesproken met ons oude huisgenootje Lisa! Gezellig rond gesjokt en gegeten! Op tijd op bed want maandagochtend ging onze wekker vroeg omdat we naar de olifanten gingen!

Maandag 6 november; de wekker op 7:00 uur! Even douchen en wachten op onze pick up naar Elephant Jungle Sanctuary!
Deze was natuurlijk een half uur te laat dus hebben we Nuy even laten bellen of alles wel goed kwam.
Nog geen 5 minuten later kwam er letterlijk een pick up truck voorrijden waar we achterin gepropt werden. Uiteindelijk zaten we er met 10 personen in. Onderweg gezellig gekletst met onze mede reizigers uit de States en Duitsland.
De rit duurde ongeveer anderhalf uur en was al een ervaring op zichzelf. Vol speed over de snelweg (wij zonder gordels en alleen een klep achterons), daarna vol speed door verschillende haarspeld bochten de jungle in. Gelukkig hadden wij van de voren een tabletje tegen wagenziekte genomen!
Eenmaal aangekomen kregen we een korte uitleg over het programma van de dag en daarna was het dan zo ver; het ontmoeten van de olifanten. Gehuld in traditionele kleding en met zakken vol bananen liepen we een stukje naar beneden waar ze al op ons stonden te wachten. Drie volwassen olifanten en een kleintje van 5 maanden oud. We kregen ongeveer anderhalf uur om kennis te maken, ze bananen te voeren en foto’s te maken. Daarna liepen we in ongeveer tien minuten naar de plek waar we zouden gaan lunchen en les zoude krijgen in het maken van medicijnen voor de olifanten. Na een heerlijke groene curry begon de les, ik moet zeggen dat ik er weinig van opgestoken heb want het Engels van de ‘medicijnman’ was bar slecht. Maar we hebben lol gehad.
Na het lesje was het ‘time to get dirty’! Bikini aan en een modderbad nemen met de olifanten. De guide nam dit wel heel letterlijk en smeerde ons ook even in. Na een tijdje ‘modderen’ liepen we naar beneden om de rivier in te gaan!
De olifanten lagen lang in het water toen wij nog, op blote voeten, door de steentjes naar beneden liepen. Wat een ervaring! We hebben nog nooit zoveel plezier gehad met modder en water!
Maandagavond zijn we na een uitgebreide douche; we hadden het modder in onze oren, naar de Anusarn night market gegaan waar we een paar uur hebben rond gesjokt. Onze score; 2 ijsjes, een selfiestick en een JBL (fake) speaker.
Op onze kamer nog even gekletst en muziek geluisterd. Helaas was het meisje in de kamer naast ons er al snel zat van en zijn we maar gaan slapen. Dinsdagochtend worden we om 8:30 opgehaald om de hele dag Thaise kookles te krijgen!!

Dinsdag 7 november; vanmorgen om 8:30 werden we opgehaald om naar onze kookles te gaan. We hebben gelijk de sleutels van onze kamer ingeleverd omdat we de komende twee nachten in het Doi Doo Dao hostel gaan slapen. Het eerste hostel beviel ons toch niet en in het nieuwe hostel logeren bijna alleen maar Nederlanders.
Voor we naar de boerderij gaan waar we uiteindelijk les gaan krijgen maken we eerst een tussenstop op een lokale markt. Hier krijgen we uitleg over lokale producten en wat we waar het beste voor kunnen gebruiken. We hadden 10 minuutjes om even rond te lopen en wat te kopen. Michelle en ik dachten een lekker lokaal worstje te proberen. Hij rook heerlijk naar chorizo, hij was echt niet te eten. De vieze smaak hebben we weg gespoeld met een wafel met chocolade.
Na de korte stop zijn we doorgereden naar de boerderij. Ze kweken hier alles zelf en plukken alles voor de gerechten uit de tuin.
We konden 7 gerechten uit kiezen om te maken, waarvan eentje als vast stond namelijke spring rolls. Ik heb stire fried hot basil, cocomilk soup, spring rolls, panang curry en sticky ice met mango gemaakt.
Alleen de soep was niet zo’n succes.
Een leuke dag gehad, aan het eind kregen we een kookboekje mee met alle recepten.
Rond 17:30 werden we naar ons nieuwe hostel gebracht. Fijne/schone kamer die we nog 1 nacht delen met 2 Nederlandse meiden. Vanavond gaan we het nachtleven van Chiang Mai verkennen en morgenochtend willen we ons een beetje uitslapen!

• 07 November 2017 - 13:27

Liesbeth:

Ik hoop thuis iets van jullie kookkunst te mogen proeven. Leuke foto's weer hoor

• 07 November 2017 - 17:49

Aafke:

Prachtige belevenissen, mooi foto's, ik kom ook graag een keer iets proeven....

• 08 November 2017 - 09:42

Antje: